Arteterapia
Terapeutyczne właściwości sztuki. Arteterapia wykorzystuje proces tworzenia do podniesienia poziomu fizycznego, umysłowego i emocjonalnego dobrostanu naszych Przedfszkolaków. .Jeden z prekursorów arteterapii – Adrian Hill podkreślał, że w arteterapii najważniejszy jest swobodny proces twórczy, a efekt i jego walory artystyczne mają znaczenie drugorzędne. Szczególny zatem nacisk położony jest na sam proces tworzenia i pojawiające się w nim emocje, spostrzeżenia. Istotne są również reakcje występujące wobec własnych wytworów. Działania podejmowane w ramach arteterapii pozwalają odkryć zdolności osoby, jej osobowość, zainteresowania czy troski.
U podstaw arteterapii leży również teoria twórczości, która jest zdolnością wnoszenia czegoś nowego do ludzkiego życia.
W koncepcji arteterapii podkreśla się przede wszystkim dwa cele:
- cel pośredni - ekspresję uczuć, odreagowanie stanu wzmożonego napięcia psychofizycznego (odczuwanego jako stany niezaspokojenia, przykrości, lęku, niepokoju, podniecenia, apatii);
- cel finalny - korzystne zmiany w zachowaniu (postawa względem samego siebie i innych osób).
Cele arteterapii są tożsame z zadaniami współczesnej terapii pedagogicznej, koncentrującej się nie tylko na usprawnianiu zaburzonych funkcji, ale również na profilaktyce i działaniach wpływających na osobowościowe determinanty uczenia się, oto one:
- wspomaganie wszechstronnego i harmonijnego rozwoju dziecka, poprzez doskonalenia osobowości, nauczanie prawidłowych relacji interpersonalnych oraz aktywne uczestniczenie w procesach kultury;
- zapewnienie dzieciom bezpiecznego i przyjaznego środowiska wychowawczego;
- nabywanie przez wychowanków umiejętności wyrażania w różnych formach własnych uczuć i emocji;
- pomaganie dzieciom w umacnianiu ich wiary we własne siły oraz kształtowaniu charakteru;
- stwarzanie podczas zajęć sytuacji służących uwalnianiu i odreagowaniu negatywnych emocji;
- inicjowanie działań rozwijających ekspresję własną, spontaniczność;
- zwiększenie wiedzy i samoakceptacji.
Podczas arteterapii dziecko pogłębia swoją samoświadomość tak, aby mogło zmienić lub zaakceptować te elementy własnej osobowości, które dotychczas stanowiły przeszkodę w funkcjonowaniu w rodzinie, szkole, grupie rówieśniczej.
Arteterapia może również pomóc dzieciom nieśmiałym, które uważają, że nie wykorzystują w pełni swoich możliwości.
W czasie zajęć arteterapii wykorzystywane są różne metody pracy, m.in.: plastykoterapia, sensoplastyka, muzykoterapia, choreoterapia, bajko terapia.
Wszystkie formy (indywidualna czy w grupie) pracy sprzyjają również tworzeniu okazji do pozytywnych doświadczeń społeczno-emocjonalnych.