Martwimy się, kim nasze dziecko będzie jutro,
ale zapominamy, że ono jest kimś już dziś
(S. Tauscher)
Jednym z głównych kierunków polityki oświatowej w roku szkolnym 2024/2025 jest „Wspieranie dobrostanu dzieci i młodzieży, ich zdrowia psychicznego. Rozwijanie u uczniów i wychowanków empatii i wrażliwości na potrzeby innych. Podnoszenie jakości edukacji włączającej i umiejętności pracy z zespołem zróżnicowanym.”. Priorytet wyznacza kierunek działań: wspieranie dzieci w rozwiązywaniu aktualnych problemów oraz wpływanie na samoświadomość i zdrowie psychiczne przyszłych dorosłych. Okres wieku przedszkolnego i nabyte w nim umiejętności mają ogromne znaczenie na zdrowie psychiczne oraz prawidłowe funkcjonowanie w życiu społecznym. „Dobre zdrowie psychiczne w okresie dzieciństwa jest warunkiem optymalnego rozwoju, efektywnego, uczenia się, budowania satysfakcjonujących relacji z ludźmi, dbania o własne zdrowie fizyczne i samodzielnego radzenia sobie w dorosłym życiu. Ochrona zdrowia psychicznego młodych ludzi jest więc inwestycją w przyszłość.”(J. Szymańska, Ochrona zdrowia psychicznego dzieci i młodzieży w szkole, Ośrodek Rozwoju Edukacji, Warszawa 2014, s.3.)
Definiując zdrowie psychiczne należy pamiętać, że można o nim mówić nie tylko w kontekście zaburzeń psychicznych – ich brak nie oznacza od razu bycia zdrowym. Dlaczego? Według definicji Światowej Organizacji Zdrowia zdrowie psychiczne jest dobrostanem, na który składają się trzy czynniki: fizyczny, psychiczny i społeczny. Oznacza to, że zdrowie psychiczne nie jest tylko brakiem zaburzeń, ale podstawą do funkcjonowania jednostki w społeczeństwie, realizowania celów, rozwoju oraz braku stresu w życiu.
W PMI nr 5 zdrowie i bezpieczeństwo dzieci zawsze jest na pierwszym miejscu. Od najmłodszych lat rozwijamy w dzieciach umiejętności i kompetencje dbania zarówno o zdrowie fizyczne, jak i psychiczne. Dzieci poznają wartość zdrowego odżywiania się, rozwijania sprawności ruchowej, dbania o odpowiedni poziom hałasu, doświadczają, czym jest relaks, a także rozwijają umiejętności rozpoznawania i prawidłowego wyrażania własnych emocji. Jednakże przedszkole to nie tylko dzieci, ale również rodzice, nauczyciele oraz inni pracownicy przedszkola. Z tego powodu PMI nr 5 rozwija działania profilaktyczne oraz promocyjne dbania o zdrowie psychiczne całej społeczności przedszkolnej.
„W głowie się mieści...” to projekt edukacyjny stworzony jako próba poszukiwania odpowiedzi na wyzwania i trudności współczesnego świata w ramach Światowego Dnia Zdrowia Psychicznego (10 października).
Znajdziecie tu Państwo różne informacje na temat zdrowia psychicznego: w formie artykułów, broszur, webinarów ( w tym zorganizowane, w ramach Narodowego Programu Zdrowia, przez Instytut Psychiatrii i Neurologii).
To bardzo ważne, aby umieć radzić sobie z trudnymi tematami, zachowaniami, postawami, emocjami... Najważniejsze, aby w porę reagować... I robić to "z głową". Nie ma gotowych rozwiązań, ale są rady, sugestie, wskazówki.
Moc zdrowia:)