Zajęcia Metodą M. Montessori
„Edukacja nigdy więcej nie powinna być w głównej mierze przekazywaniem wiedzy,
ale musi przyjąć nową formę, szukając uwolnienia dla ludzkich możliwości”
(Dr Maria Montessori)
Praca z materiałem Montessori pozwala zdobywać nowe umiejętności poprzez doświadczanie zmysłem dotyku, wzroku, słuchu, węchu, smaku. Zajęcia prowadzone są w taki sposób, aby każde dziecko mogło samo doświadczać. Praca własna rozwija zdolności językowe, matematyczne, sensoryczne, kulturowe, budzi zamiłowanie naukowe oraz zachęca do dalszych poszukiwań. Zdobyta w sposób wielozmysłowy wiedza na zawsze pozostanie w umysłach przedszkolaków, dając im doskonałą bazę do dalszej edukacji.
W tej metodzie najważniejsze są:
• uczenie przez działanie:
dzieci zdobywają wiedzę, kompetencje, umiejętności i doświadczenie poprzez własną spontaniczną aktywność; nauczyciele nie narzucają dzieciom działań, ale współpracują w procesie wychowawczym,
• samodzielność:
dzieci samodzielnie podejmują decyzję dotyczącą miejsca, rodzaju i czasu pracy; decyzja jest indywidualna lub podejmowana razem z partnerem; w ten sposób dzieci kształcą swoje indywidualne zdolności i nabierają doświadczenia w prawdziwej ocenie własnych umiejętności,
• koncentracja:
dzieci uczą się dokładności i systematyczności podczas działania,
• lekcje ciszy:
dzieci nabierają wprawy w umiejętności pracy w ciszy,
• porządek:
dzieci nabywają umiejętności utrzymywaniu porządku w swoim otoczeniu,
• społeczne reguły:
łączenie w grupy dzieci w różnym wieku (zazwyczaj trzy roczniki), co umożliwia wzajemne uczenie się od siebie; wykształcenie świadomości, że nie wolno przeszkadzać, ranić i niszczyć,
• obserwacja:
to podstawowa zasada umożliwiająca dorosłym zapoznanie się ze światem dziecka; wychowawca powinien z baczną uwaga i dużym szacunkiem obserwować dziecko, aby zauważyć ewentualne przeszkody w rozwoju; obserwacja daje możliwość bycie przewodnikiem dziecka
• indywidualny tok rozwoju:
każde dziecko powinno rozwijać się według indywidualnych możliwości i własnego tempa, powinno podejmować tylko te zadania, do których jest już przygotowane; każde dziecko zasługuje na życzliwość, uwagę i indywidualną opiekę wychowawcy.