Terapia Ręki
Prawidłowy rozwój i funkcjonowanie górnych kończyn ma w życiu dziecka ogromne znaczenie. Od rozwoju motoryki małej zależy prawidłowy i pomyślny rozwój umiejętności samoobsługi, rysowania, pisania a także szeroko pojętej komunikacji. Jeżeli mamy sprawne ręce, możemy wykonać wiele czynności. Sprawia to, że jesteśmy dużo bardziej niezależni od innych osób.
Ręka jest bardzo wyspecjalizowanym narządem i jest odpowiedzialna za wiele funkcji w naszym ciele. Dzięki niej możemy przesuwać i podnosić przedmioty, bronić się lub siłować. Służy nam również do wykonywania bardzo precyzyjnych ruchów, takich jak na przykład rysowanie, pisanie, szycie, zapinanie guzików. Obszar kory mózgowej odpowiedzialny za ruchy kończyny górnej, a zwłaszcza dłoni, kciuka i palców zajmuje znacząco większą powierzchnię w porównaniu z obszarami kory mózgowej kontrolującej ruchy pozostałych części ciała. Prawidłowy rozwój kory mózgowej i sprawny mechanizm nerwowy pozwalają na zapoczątkowanie ruchu, jego kontrolę i płynne zakończenie.
Główną rolą zajęć terapii ręki jest poprawa funkcjonowania ręki i wykonywania płynnych ruchów, czyli:
• zdolności trzymania przedmiotu (odruch chwytu),
• zdolności przenoszenia ciężarów (siła ręki)
• zdolności manipulacyjnych (wykonywania bardziej skomplikowanych czynności, w tym przygotowanie do umiejętności m.in.: rysowania, pisania pod kontrolą wzroku).
Zajęcia szczególnie korzystne dl tych Maluchów, które:
• niechętnie podejmują czynności manualne, nie lubią i unikają malowania, klejenia, lepienia z plasteliny
• mają problem z samoobsługą tzn, ubieraniem, zapinaniem guzików, paska, wiązaniem butów
• mają wyraźnie obniżone lub zbyt wysokie napięcie mięśniowe w kończynie górnej i obręczy barkowej
• mają problem z koordynacją rąk podczas czynności manipulacyjnych
• unikają dotykania niektórych faktur, preferujących tylko określony ich rodzaj
• wykonują czynności manipulacyjne zbyt wolno, lub szybko ale niedokładnie i niedbale
• nieprawidłowo trzymają ołówek, ściskają go za lekko lub zbyt mocno
• potrzebują dodatkowych doznań proprioceptywnych, dlatego zbyt mocno ściskają dłoń, siadają na własnych dłoniach, mocno zaciskają dłonie na przedmiotach, lubią uderzać dłońmi w twarde przedmioty o zdecydowanej fakturze
• mają problemy logopedyczne, ćwiczenia dłoni bezpośrednio oddziałują na obszary mózgu odpowiedzialne za rozwój mowy