Zajęcia z psychologiem wynikające z innowacji pedagogicznej
W grupie Misia Uszatka odbyło się spotkanie dzieci z psychologiem- Magdaleną Walesiak, pod tytułem „Kodeks dobrego towarzysza zabaw”. Podczas spotkania dzieci dowiedziały się jakie zachowania są niewłaściwe podczas wspólnej zabawy, co może wywołać nieporozumienie lub konflikt i w jaki sposób samodzielnie radzić sobie w trudnych sytuacjach społecznych.
Umiejętności radzenia sobie w trudnych sytuacjach społecznych są ważnym aspektem rozwoju każdego malucha. Dzieci uczą się tych umiejętności podczas całego etapu dorastania, adekwatnie do sytuacji i rozwoju dziecka. Tak jak każda umiejętność, której uczy się człowiek, tak samo i kompetencje społeczne często opierają się na popełnianych błędach, ponoszeniu konsekwencji oraz wyciąganiu wniosków. Jak każdy pamięta ze swojego dzieciństwa aby się czegoś nauczyć nie wystarczy usłyszeć od mamy, czy taty „ Masz robić tak i tak…” Dziecko musi tego doświadczać i po przez swoje doświadczenia, czasem przyjemne, czasem trudne uczy się i kształtuje swoją tożsamość. Najważniejszym obowiązkiem każdego rodzica jest danie możliwości i pola do doświadczania swoich kompetencji społecznych samodzielnie – bez rozwiązywania problemów za dziecko, czy wyręczania go w trudnych sytuacjach. Niewątpliwie każdy w swoim życiu z pewnością napotka trudności i problemy a zdobyte samodzielnie kompetencje w dzieciństwie kształtują nasze późniejsze zdolności radzenia sobie w życiu. Przesłanie jakie psycholog – Magdalena Walesiak chciałaby przekazać każdemu rodzicowi brzmi: „Kochajcie swoje dzieci, nie wyręczajcie ich, nie rozwiązujcie za nich ich problemów, słuchajcie i towarzyszcie swemu dziecku w samodzielnym rozwiązywaniu trudności społecznych. To nie sprawi, że wasze dziecko będzie nieszczęśliwe, czy dozna krzywdy – to nauczy wasze dzieci radzeniu sobie w każdej chwili życia oraz da im poczucie sprawstwa i mocy.”
Umiejętności radzenia sobie w trudnych sytuacjach społecznych są ważnym aspektem rozwoju każdego malucha. Dzieci uczą się tych umiejętności podczas całego etapu dorastania, adekwatnie do sytuacji i rozwoju dziecka. Tak jak każda umiejętność, której uczy się człowiek, tak samo i kompetencje społeczne często opierają się na popełnianych błędach, ponoszeniu konsekwencji oraz wyciąganiu wniosków. Jak każdy pamięta ze swojego dzieciństwa aby się czegoś nauczyć nie wystarczy usłyszeć od mamy, czy taty „ Masz robić tak i tak…” Dziecko musi tego doświadczać i po przez swoje doświadczenia, czasem przyjemne, czasem trudne uczy się i kształtuje swoją tożsamość. Najważniejszym obowiązkiem każdego rodzica jest danie możliwości i pola do doświadczania swoich kompetencji społecznych samodzielnie – bez rozwiązywania problemów za dziecko, czy wyręczania go w trudnych sytuacjach. Niewątpliwie każdy w swoim życiu z pewnością napotka trudności i problemy a zdobyte samodzielnie kompetencje w dzieciństwie kształtują nasze późniejsze zdolności radzenia sobie w życiu. Przesłanie jakie psycholog – Magdalena Walesiak chciałaby przekazać każdemu rodzicowi brzmi: „Kochajcie swoje dzieci, nie wyręczajcie ich, nie rozwiązujcie za nich ich problemów, słuchajcie i towarzyszcie swemu dziecku w samodzielnym rozwiązywaniu trudności społecznych. To nie sprawi, że wasze dziecko będzie nieszczęśliwe, czy dozna krzywdy – to nauczy wasze dzieci radzeniu sobie w każdej chwili życia oraz da im poczucie sprawstwa i mocy.”