Innowacja pedagogiczna "Rozwój fizyczny dziecka"
Aktywność ruchowa ma ogromny wpływ na rozwój psychofizyczny dziecka. Każda aktywność ruchowa daje dzieciom widoczną satysfakcję, motywuje do działania i samorealizacji. Rozwój ruchowy dziecka jest także źródłem poznawania otaczającego świata oraz prawidłowego rozwoju funkcji poznawczych i orientacji w przestrzeni.
W kształtowaniu i promowaniu rozwoju sprawności ruchowej dziecka istotną rolę pełnią wzorce:
Społeczne środowiska rodzinnego i rówieśniczego, odpowiednia atmosfera oraz postawa rodziców i wychowawców. Dlatego też oprócz codziennych zajęć i zabaw wskazane są dzieciom różne rozbudowane formy aktywności ruchowej, ucząc dzieci prawidłowych nawyków oraz zachowań prozdrowotnych.
Sposób realizacji – metody i formy:
• Zabawy ruchowe, ćwiczenia poranne i ćwiczenia gimnastyczne prowadzone w ciągu dnia z wykorzystaniem metod:
- ruchu rozwijającego W.Sherborne;
- gimnastyki twórczej R.Labana;
- opowieści ruchowej J. C. Thulin;
- ścieżek zdrowia;
- torów przeszkód.
• Zabawy zręcznościowe z użyciem przyborów i przyrządów;
• Organizacja zabaw ruchowych w ogrodzie przedszkolnym – codzienne przebywanie na świeżym powietrzu , uczestniczenie w zabawach organizowanych przez nauczycielkę;
• Próby samodzielnego organizowania czasu;
• Realizacja tematów kompleksowych i projektów związanych ze sportem, zdrowym żywieniem i aktywnością ruchową;
• Warsztaty, konkursy, przeglądy.
W efekcie naszych działań mamy nadzieję, że nasze przedszkolaki będą:
• aktywne i sprawne fizycznie;
• umiały czerpać radość z zabaw i zajęć ruchowych;
• znały różne dyscypliny sportowe;
• poruszały się rytmicznie;
• sprawne manualnie;
• miały dobrą koordynację ruchową;
• umiały współdziałać w zespole;
• znały zasady fair play;
• potrafiły przegrywać;
• radziły sobie z pokonywaniem własnych słabości;
• znały sposoby aktywnego spędzania wolnego czasu;
• odnosiły sukcesy;
• aktywnie spędzały czas z rodzicami.
Innowacja realizowana w grupie Fioletowej