Międzynarodowy Projekt Edukacyjny „Magiczna Moc Bajek”

Liczba odwiedzających: 366
Edycja II

unnamed (2).jpg (16 KB)

„Dawno, dawno temu, za siedmioma górami za siedmioma lasami…” zapewne wszyscy pamiętamy te słowa, napawające radością i ciekawością, za nimi, bowiem zawsze kryła się fascynująca opowieść. Niezmiennie wiadomo, iż bajki były od zawsze sposobem na przekazywanie dzieciom wiedzy i zasad moralnych. Wspólne czytanie bajek z dorosłymi wywiera duży wpływ na rozwój małego człowieka. Bajki pomagają dziecku poznawać i nazywać własne emocje oraz podpowiadać sposoby radzenia sobie z nimi. Odpowiednio dobrana literatura dziecięca wzbogaca wiedzę, rozwija intelekt, jest źródłem rozrywki i zabawy. Mądre książki są też nośnikami ważnych uniwersalnych wartości moralnych. Potrzeba kontaktu z książką nie powstaje u dziecka spontanicznie, stąd musi ją wzbudzić nauczyciel lub rodzic w procesie wychowania. Dlatego jednym z zadań przedszkola jest m.in. rozbudzenie zainteresowań czytelniczych. Poprzez utożsamienie się z bohaterem, dzieci są w stanie przepracować różne, trudne dla siebie sytuacje, poradzić sobie z przykrymi emocjami. Nabywają nowych umiejętności społecznych i emocjonalnych, łatwiej im identyfikować swoje przeżycia.

 
     Czytanie uczy odróżniania dobra od zła, dostarcza pozytywnych wzorców, wpływa na rozwój uczuć i zachęca do refleksji nad konsekwencjami własnych słów i czynów. „Czym chleb dla ciała tym, baśń dla duszy” - tymi słowami można podsumować rolę baśni w wychowaniu dziecka. Dzięki czytaniu odpowiedniej literatury dziecko staje się lepsze, bogatsze wewnętrznie, pragnie, aby zawsze tryumfowało dobro i sprawiedliwość. Dzięki bajkom i baśniom dziecko zaspokaja swoje potrzeby psychiczne – poczucie, że jest kochane, akceptowane i bezpieczne. Bajki i baśnie dają mu wsparcie, poczucie siły i nadzieję. 

Głównym celem projektu jest promowanie wśród dzieci czytania bajek i baśni jako sposób na ich rozwój, kształcenie, zdobywanie wiedzy i wychowanie szczęśliwego człowieka oraz kształtowanie postaw społecznych u dzieci w wieku przedszkolnym wobec osób z niepełnosprawnością. 

 

Głównymi celami szczegółowymi projektu są: 
• Upowszechnianie czytelnictwa, rozwijanie kompetencji czytelniczych wśród dzieci. 
• Kształtowanie postaw. Wychowanie do wartości. 
• Przekazywanie za pośrednictwem Literatury wartości moralnych.
•Uwrażliwienie na piękno języka polskiego i zachęcanie do posługiwania się poprawną polszczyzną. 
• Wyzwalanie pozytywnych emocji (radości, zadowolenia, poczucia bezpieczeństwa).
• Rozwijanie wyobraźni, koncentracji i uwagi, zdolności twórczego myślenia. 
• Wspomaganie wszechstronnego rozwoju dziecka.
• Kształtowanie postawy empatii wobec osób niepełnosprawnych. 
• Przedstawienie dzieci z niepełnosprawnością jako wartościowych ludzi, którzy chcą się bawić, śmiać, uczestniczyć w życiu grupy.
• Uświadomienie dzieciom swoich praw i obowiązków.
• Popularyzowanie wśród dzieci animacji jako sztuki oraz tzw. dobrych dobranocek z morałem. 
• Współpraca z rodzicami, włączanie ich do aktywnych działań na rzecz placówki.

Projekt realizują grupy: 

  • Żółta
  • Zielona
  • Fioletowa
  • Miś Uszatek
  • Czerwona 
  • Tęczowa